تاریخچه بیل مکانیکی

تاریخچه بیل مکانیکی قسمت اول

بیل های مکانیکی در ابتدا در قالب ماشین های خودمختاری که لقب نخستین را بخود گرفته اند و بعد ها با بیل های مکانیکی هیدرولیکی که امروزه برای همگان شناخته شده است جایگزین شده اند، از سالیان دور بعنوان وسیله اصلی برای کاوش زمین به شمار می رفته.
بیل های کابلی در قرن 19 و اوایل قرن بیستم میلادی جدید ترین و مدرن ترین تکنولوژی محسوب می شدند. بیل بخار اوتیس (Otis)، نخستین بیل بخار مکانیزه در دنیا بود که در سال 1935 توسط مردی انگلیسی بنام ویلیام اس اوتیس (William S Otis) اختراع شد. این اختراع در زمان خود بعنوان یکی از نوآوری های چشمگیر در صنعت کاوش زمین شناخته میشد.

یکی از بیل های بخار اوتیس که در سال 1839 ساخته شد.
عکس از: انجمن تاریخ تجهیزات ساخت و ساز
 

اگرچه نخستین بیل بخار حدود چهار دهه قبل در سال 1796 توسط Grimshaw of Boulton طراحی شده بود، بیل اختراع شده توسط اوتیس با دارا بودن قدرت حرکت مکانیزه و سطل تک، قادر به برداشتن زمین خشک بوده است. بیل اختراع شده توسط اوتیس تا اواخر قرن 19 میلادی وسیله ای معمول در صنعت ساخت و ساز و معدن به شمار میرفته که تولید آن تا سال 1930 با اعمال پاره ای تغییرات بروی آن ادامه داشته است.
با گذشت زمان، این نوع بیل ها به بیل های ریلی تبدیل شدند. علت نامگذاری اینگونه بوده است که این نوع بیل ها جهت حرکت به سمت جلو و عقب بروی ریل تعبیه می شده و قادر به چرخش کامل 360 درجه نبودند.

یک نمونه بیل راه آهن Bucyrus دارای حرکت چرخشی خودکار
عکس از: مجله ماهانه اطلاعات عمومی شماره 62
 

شرکت ساخت و ریخته گری Bucyrus در سال 1882 و کمپانی انگلیسی Sir WG Armstrong اولین بیل بخار خود را نیز تولید نمودند. دو سال بعد در سال 1884، نخستین بیل چرخشی توسط یک کمپانی انگلیسی به نام Whitaker & Sons تولید شد. سپس، کمپانی Kilgore Machine در Minneapolis در سال 1897 از اولین بیل هیدرولیکی خود رو نمایی کرد.

عکسی که بالا مشاهده می کنید یک تیزر تبلیغاتی بیل مکانیکی تولید شده توسط کمپانی Kilgore Machine است که در سال 1897 بعنوان نخستین بیل تمام هیدرولیکی دارای چهار سیلندر بخار فاقد کابل و زنجیر شناخته شده بود.
عکس از: OEM Off-Highway
 

یکی از کاربردهای معمول این نوع بیل های بخار، حفر کانال Panama بوده است که آغاز این پروژه به سال 1904 باز میگردد. تعداد 77 دستگاه از کل 102 بیل موجود در این پروژه را کمپانی Bucyrus تولید کرده بود.
همانگونه که اشاره شد، تعداد 102 بیل بخار در این پروژه عظیم مورد استفاده قرار گرفت که 77 دستگاه توسط کمپانی Bucyrus و 25 دستگاه نیز توسط کمپانی Marion Power Shovel تولید شده بودند.

عکس فوق یکی از 102 دستگاه بیل بخار در پروژه حفاری کانال Panama را بتصویر کشیده است.

تصویر بالا یکی از عکسهایی است که در سال 1908 گرفته شده. این عکس یک دستگاه بیل بخار Marion مدل 90 را نشان می دهد که در حال حفر کانال Panama است.

بسیاری از کمپانی ها در سال 1920 شروع به تولید ماشین آلاتی نمودند که بجای بخار، نیروی آنها توسط گازوییل و نفت تامین و بمنظور سهولت در حرکت، سوار کردن آنها بروی چرخ یا چرخ زنجیر بجای ریل  امکان پذیر بود. در سال 1931، تقریبا 100 سال پس از اختراع بیل بخار Otis، آخرین بیل حرکتی ریلی تولید شد. در همان قرن، بیل های مورد استفاده در معادن پیشرفت چشمگیری داشت. علی الخصوص بیل هایی که در سال 1925 در قالب مدل 120-B توسط کمپانی Bucyrus تولید شد. این نوع بیل ها حاصل پیشرفت بیل های ریلی و توانایی چرخش آنها تا 360 بودند که در نهایت سبب ظهور انقلابی عظیم در صنعت بیل سازی شد.

 

لینک کوتاه خبر : https://www.rahma.ir/rhm/rahma2121