ماجرای واردات ماشین‌آلات معدنی کارکرده چیست؟

دبیر انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی به خرید ماشین‌آلات استوک از خارج از کشور توسط خانه معدن اشاره کرد و گفت: این اقدام نیز برای نمایندگی‌های ما دچار مشکل کرده است چرا که سفارشاتی برای تامین قطعه یک ماشین داریم که تاکنون حتی یک نمونه از آن ماشین وارد کشور نشده است.

 با توجه به تحریم‌ها و نیاز ارزی به واردات ماشین‌آلات معدنی گفتگویی با عبدالرضا صالحی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی ترتیب داده‌شده است که در ادامه خواهید خواند:

abdolrezasalehi0125.jpg

صالحی در ارتباط با تصمیم دولت برای واردات ماشین‌آلات معدنی و راهسازی تا پایان سال ۱۳۹۹ با ارز آزاد گفت: اینکه عنوان شود که واردات با چه ارزی انجام شود مورد بحث نیست چرا که اکنون با مشکل تامین ارز و انتقال آن به کشور مواجه هستیم و تا زمان تعیین آیین‌نامه‌ها در این ابلاغیه نمی‌توان اظهار نظر کرد.

تامین ارز مورد نیاز برای واردات ماشین‌آلات معدنی

دبیر انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی یکی از مشکلات مهم در معادن را فرسودگی ماشین‌آلات معدنی دانست و گفت: این ماشین‌ها به طور پیوسته نیازمند عملیات نوسازی و اورهال هستند و مشکل در تامین قطعات آنها کار را برای معدن‌داران سخت خواهد کرد. نبود و عدم تخصیص ارز سبب بالا رفتن نرخ ماشین‌آلات شده و متقاضی برای خرید آن را کاهش خواهد داد. دولت باید شرایطی را برای معدن‌داران ایجاد کند تا با صادرات سنگ‌آهن و سنگ‌های تزیینی ارز مورد نیاز خود را برای خرید ماشین‌آلات معدنی تامین کنند که متاسفانه با تعیین عوارض ۲۵ درصدی در سنگ آهن همان اندک رقابت در بازارهای جهانی ایران با کشورهایی مانند استرالیا و چین کاهش یافته است.

صالحی یکی از مشکلات ناشی از ارز را در گمرک دانست و گفت: برخی از واردکنندگان منتظر هستند تا با دریافت ارز از بانک مرکزی یا بانک عامل اقدام به ترخیص ماشین‌آلات کنند.

وی در ادامه با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران گفت: تحریم‌ها سبب شده تا ماشین‌آلاتی را که با نرخ مشخص شده در گذشته خریداری می‌کردیم اکنون با افزوده‌ای بیشتر خریداری کنیم ضمن اینکه واردات اکنون به صورت واسطه‌ای و از دیگر کشورهای عرضه‌کننده خریداری می‌شود. به دنبال بالا رفتن قیمت‌ها نیز توان شرکت‌های داخلی به خرید لوازم یدکی اصل کم شده است و به همین خاطر به دنبال قطعات یدکی دست دوم هستند.خرید قطعه یدکی برای ماشین‌آلات به صورت تکی نیز دردسرهایی به دنبال دارد و باید قطعات به صورت عمده سفارش داده شود.

ماشین‌آلات معدنی نیازمند قطعات یدکی مناسب

صالحی در ادامه گفت: برخی از ماشین‌الات معدنی نیز سال‌ها پیش وارد شده و نو بوده و نیازمند استفاده از قطعات یدکی اصلی هستند. باید توجه داشت که ماشین‌آلات معدنی نیازمند سرویس خوب و استفاده از قطعات یدکی اصلی هستند چرا که اگر سرویس‌های خوب صورت نگیرد و یا از لوازم یدکی و مواد مصرفی مانند روغن، فیلتر، گازوییل استاندارد استفاده نشود و به موتور آسیب برساند شرکت اصلی آن زیر بار گارانتی نمی‌رود و هزینه‌هایی به ذی نفعان معادن افزوده می‌شود.

وی در خصوص واردات ماشین‌آلات معدنی به کشور گفت: متاسفانه در بخش دولتی و خصوصی به صورت جزیره‌ای فکر و عمل شده است چندین بار با جلساتی که با ایمیدرو داشتیم عنوان کرده‌ایم که باید به زنجیره معدن و استخراج آن توجه شود. واردات ماشین‌آلات معدن دست دوم سبب شده تا مشکلاتی به‌وجود آید. برخی‌ها با سو‌استفاده اقدام به استفاده از رانت و امضای طلایی برای فروش مجوز به واردکنندگان ماشین‌آلات دست دوم می‌کنند و شاهدیم که این افراد ماشین‌های استوکی وارد کشور می‌کنند که با معدن و آب وهوای ما سازگاری ندارد و حتی در مواردی دیده شده که این لاستیک این ماشین‌ها به دلیل ضد سایش نبودن از بین می‌رود.

دبیر انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی در ادامه به خرید ماشین‌آلات استوک از خارج از کشور توسط خانه معدن اشاره کرد و گفت: این اقدام نیز برای نمایندگی‌های ما دچار مشکل کرده است چرا که سفارشاتی برای تامین یک قطعه از ماشینی داریم که تاکنون حتی یک نمونه از آن ماشین وارد کشور نشده است.

نمایندگی‌ها واردکننده باشند

صالحی گفت: به عنوان انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی از معاونت معدنی وزارت صمت درخواست کردیم تا واردات ماشین‌آلات مستعمل به صورت تخصصی و از طریق نمایندگی‌ها که ماشین‌آلات نو وارد می‌کردند تامین کنند که امکان شناسایی ماشین‌های خوب و تامین قطعات و پشتیبانی آنها فراهم باشد.

وی در ارتباط با بومی‌سازی برخی از قطعات ماشین‌آلات معدنی در داخل کشور گفت: ما شرکت‌های داخلی در این زمینه در کشور داریم که برخی قطعات را می‌سازند. اکنون نزدیک به ۶۰ درصد قطعات این ماشین‌آلات وارداتی هستند. که این قطعات نیز به دلیل نداشتن دانش فنی و یا هزینه بالا در تولید صرفه اقتصادی ندارند.

واردات ماشین‌آلات مستعمل و نو متفاوت است

دبیر انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی در پایان درباره تفاوت واردات در ماشین‌الات مستعمل و نو گفت: برای واردکننده یک ماشین نو می‌بایست تمامی استانداردهای مربوط به آن ماشین معدنی از استانداردها تا امکانات تعمیرگاهی از وزارت صمت را اخذ کند اما در صورتی که واردکننده بخواهد اقدام به واردات ماشین‌آلات معدنی مستعمل کند هیچ نیازی به دریافت استاندارد ندارد و کافیست تا واردکننده با داشتن پروانه معدنی و دریافت مجوز از کمیسیون ماده یک اقدام به واردات کند. همین امر سبب شده تا خرید و فروش مجوز را شاهد باشیم.

لینک کوتاه خبر : https://www.rahma.ir/rhm/rahma21560