تاریخچه لودرهای چرخدار از گذشته تا کنون قسمت دوم

تاریخچه لودرهای چرخدار از گذشته تا کنون قسمت دوم

سه مدل مختلف Payloaders تولید شده توسط کمپانی Hough در دهه 1950. بالا سمت چپ: مدل HU، بالا سمت راست: مدل HH، و پایین وسط: مدل HO
عکس از: contractormag.co.nz

محور بازویی در لودرهای چرخ دار بزرگتر تولید شده در دهه 1950، در قسمت پشت جایگاه اپراتور تعبیه می شده است. این امر موجب افزایش ریسک خطر وارده به کاربر را در زمان بالا و پایین رفتن بازوهای دستگاه بوجود آورد. خطر هنگام فراز بازوها بیشتر از زمان فرود آن بود. همین امر موجب شد که در همان دهه، تولید کنندگان امریکایی با همکاری شورای امنیت ملی اقدام به تولید محور بازویی در قسمت جلویی جایگاه اپراتور نمایند.
کمپانی HOUGH یکی از نخستین تولید کنندگان جدیدترین و ایمن ترین این لودر ها تحت مدل HO بوده است. بسیاری از تولید کنندگان لودر نظیر Allis Chalmers, Michigan, Case و Caterpillar نیز در اوایل دهه 1960 از همین روش پیروی نمودند.
در سال 1953، تولید کنندگان دستگاه میسکر متحرک (موبایل) در ایالت اورگان امریکا با استفاده از Scoopmobile مدل LD-5 موفق به ساخت لودری شدند که چهار چرخ آن توسط شاسی به دستگاه اصلی متصل شده بود. کمپانی انگلیسی Matbro نیز بعدها از این روش پیروی و در سال 1957 آغاز به ساخت این مدل لودر نمود. پس از اینکه قابلیت افزایش مانور و سرعت اجرای سیستم اجرایی Matbro مورد توجه تولید کنندگان دیگر قرار گرفت، با پیروی از این الگو اقدام به تولید لودر چرخ دار دارای این نوع سیستم نمودند.

تولید کنندگان دستگاه میکسر متحرک (Mixermobile) با استفاده از Scoopmobile امکان گردش لودر توسط چرخ های متعدد را بوجود آوردند.
عکس از: توماس باومان از وبسایت vannattabros.com

تولید کنندگان پیشتاز این عرصه از قبیل کاترپیلار (1963)، شرکت بین المللی Hough (1964)، Michigan and Allis-Chalmers (1965) و Trojan (1966)، در اوایل دهه 1960 آغاز به افزودن مدل های متعددی از لودر ها به خط تولید خود نمودند. در خصوص سری تولیدات بعدی، بمنظور ارتقاء میزان مانور دستگاه، مباحث مرتبط با پوزیشن اپراتور دستگاه بوجود آمد.
برخی از کارخانه های سازنده لودر بمنظور ایجاد دید بیشتر ترجیح میدادند تا جایگاه اپراتور را در قسمت جلویی دستگاه و در امتداد بیل دستگاه قرار دهند. در حالیکه سایر آنها بمنظور ایجاد امکان هدایت هر چه بهتر بیل دستگاه برای اپراتور، صندلی آن را در قسمت عقب دستگاه تعبیه می نمودند. روش دوم، توسط میزان ایمنی اثبات شده در حین کار و همچنین افزایش فاصله از بیل دستگاه در حین ریزش مواد و مصالح باعث شد تا تولید کنندگان کم کم نسبت به تعبیه جایگاه در قسمت جلوی دستگاه تغییر عقیده داده و جایگاه اپراتور را در قسمت عقب دستگاه طراحی نمایند.

لینک کوتاه خبر : https://www.rahma.ir/rhm/rahma2125