بررسی پروژه تراموا اصفهان

بررسی پروژه تراموا اصفهان

تراموا که امروزه با عنوان “سیستم حمل و نقل ریلی سبک شهری” ‌یا LRT نیز شناخته می‌شود، نوعی سیستم ریلیِ رو سطحی است که مکملِ سیستمِ مترو است.

 چند سالی است که گروه مپنا و شهرداری اصفهان پس از مجموعه مذاکرات انجام شده به توافق اولیه برای عقدِ قراردادِ ساختِ نخستین تراموای ‌شهری رسیده‌اند. بر این اساس در فاز نخست، تراموای اصفهان به عنوان نخستین خط تراموا در کشور، در مسیری به مسافت حدود 8 کیلومتر راه اندازی خواهد شد و دو ایستگاه مهم از خط یک متروی اصفهان را به هم وصل خواهد کرد.
بخش حمل و نقل ریلی گروه مپنا سال در 1385 یعنی حدود 12 سال پیش و با برنامه‌ریزی برای تولید لوکوموتیوهای مسافری ایجاد شد. موفقیت در پروژه ساخت لوکوموتیو ایران سفیر باعث شد گروه مپنا به مرور به همه حوزه‌های ریلی از جمله مترو و تراموا وارد شود. سال 1392 گروه مپنا رسما به عنوان اولین شرکت در ایران، وارد عرصه مطالعه، کسب دانش و فناوری و برنامه‌ریزی برای ایجاد و توسعه پروژه‌های تراموا در کشور شد. تفاهم و قرارداد اولیه با شهرداری اصفهان در سال 1395، اولین اقدام عملی برای ایجاد خط تراموا در ایران توسط گروه مپنا محسوب می‌شود. براساس گزارش‌های به دست آمده، چشم‌انداز نهایی برای احداث تراموا در اصفهان 40 کیلومتر در طی سه فاز است که فاز اولیه آن 17 کیلومتر است که در مرحله مقدماتی قرار است اولین قطعه از فاز اول دو ایستگاه اصلی مترو به مسافت حدود 8 کیلومتر را در این شهر به هم متصل نماید.
از دهه هفتاد خورشیدی به این سو و به دنبال راه‌اندازی مترو تهران، بسیاری از مدیران شهری در شهرهای دارای جمعیت کلان و متوسط کشور متقاضی ایجاد مترو شدند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان ترافیک و حمل و نقل عمومی، مترو صرفا سیستم حمل و نقل مناسب برای کلانشهرهای با حجم تردد بالا است و در شهرهای کوچکی مانند قم، رشت، همدان و بسیاری از مراکز استانها که محورهایی با تردد بالای 30 هزار نفر در هر ساعت در هر جهت PPHPD ندارند، نیازی به سرمایه‌گذاری و هزینه بسیار برای احداث مترو نیست و در کنار خطوط متداول حمل و نقل عمومی مانند تاکسی و اتوبوس‌های معمول درون شهری، بهترین و کارآمدترین سیستم حمل و نقل برای آنها، تراموا است که در کنار سایر ویژگی‌ها، هم آلودگی هوا را در مقایسه با توسعه اتوبوسرانی ندارد و هم از جاذبه‌های گردشگری خاص خود برخوردار است

شما میتوانید انواع اجاره و خرید و فروش اعم از اجاره بیل،اجاره بیل مکانیکی چرخ زنجیری،اجاره مینی بیل، اجاره لودر ولوو، اجاره جرثقیل، اجاره دستگاه آسفالت، مینی بیل و ... را در سایت راه ما انجام دهید.

 

لینک کوتاه خبر : https://www.rahma.ir/rhm/rahma21495